Tren Gelir, Hoş Gelir: Episode II – Kıvılcımdan Ateşe
Lima tren setini çalışır hale getirdim, kırık parçaları tamir ettim dedim ya. Birkaç foto da çekip instagram ve whatsapp gruplarında arkadaşlarımla paylaşım.
Fenerbahçe tribünlerinde tanışıp sonradan güzel bir arkadaşlık
geliştirdiğimiz Onur ile yine aynı gruptan Alper’in evindeki doğum günü
buluşmasında karşılaştık. Fotoğrafları görmüş, o da eskiden severmiş trenleri
ama üzerine fazla eğilmemiş. Onda da bendeki gibi bir tren seti varmış. Belki o
da 30 senelik. Dedi ki “sana vereyim mi onu. Benim ilgilenecek durumum yok ama
atmaya da kıyamıyorum. Eğer sen almazsan
oyuncak müzesine vereceğim”.
Derhal Alperlerin evden çıkıp Onurların eve gittik. O da
çıkarttı treni saklandığı köşeden. Ve bana verdi.
Böylece Lima sete bir kardeş gelmiş oldu. Trafosu yok, çok
eski bir model, markası Hornby… Trafo yerine pilli bir set ile çalışıyor ve elektriği
raylara klips ile iletiyor.
Lima İtalyan malı, ölçeği 1/87 ki model trencilikte en
yaygın ölçek, Hornby ise bir klasik set, İngiliz malı ve her İngiliz malı gibi
kendine özgü. Raylar benzer açıklıkta olsa da trenler vagonlar 1/75 ölçekli
yani Lima’dan bir tık daha büyükler. Ama aynı rayı kullanabiliyor.
İki loko arasındaki boyut farkı |
Seti güzelce temizledim. Limanın raylarını kurdum. Lokomotifin tekerleklerini temizledim ama bana mısın demedi. Ne raydan ne direk Lima trafosundan tekerleklere elektrik verince çalıştı.
Kurcaladım kurcaladım olmadı. Sonra sınırsız bilgi kaynağı
internete başvurmak geldi aklıma. Uzun bir arayıştan sonra Onur’un tren seti
kadar antika bir İngiliz amcanın yıllar önce Youtube’a yüklediği lokomotif
onarım ve bakım videolarını buldum. Bir baktım bendeki lokomotif (bundan sonra
loko yazacağım çünkü model tren aleminde kısaca loko demek adetmiş 😊
) amcanın elinde ve bakım yapıyor.
O videoyu izleyip orada yapılanları adım adım tekrar edinince
sorunun yerinden oynayan bir kömür parçası ve raylardan motora elektrik ileten
parçaların temassızlığı olduğunu anladım.
Hepsini elden geçirip iyice sabitledim, ince zımpara ve
zippo benzini ile oksitten ve tozdan arındırdım. Kopmuş kablolarını lehimledim
vs.
Tamirat & Tadilat |
Sıra geldi büyük ana. Lokoyu toparlamadan önce trafodan direk elektrik verip test ettim ve o tırrr diye motor sesi gelince yine deliler gibi sevindim. Hemen lokoyu toparladım raylara koydum ve çalıştırdım. Artık iki setim ve iki ray hattım vardı.
Model trencilik Türkiye’de çok yaygın bir hobi olmadığı için,
aslında hobi sahibi olmak Türkiye’de genel olarak çok da yaygın bir şey olmadığı
için, bir mağaza bulmak da mesele. Bu tarz hobiler oyuncak muamelesi
gördüğünden (tıpkı bisiklet gibi) hobi dükkânı ve içerik çeşitliliği çok
kısıtlı.
Eğer sıfır ürünlere yönelmek istenirse en iyi marka Piko
gibi duruyor. Çünkü https://www.hobbytime.com.tr/
sitesinde Piko marka ürünler satılıyor, bol çeşit ve geliştirme parçaları
mevcut.
Onun dışında Alman markaları Marklin ve Fleischmann, eğer yurtdışı bağlantınız varsa, model trenciliğin en iyi markaları arasında. Bu arada Piko da bir Alman markası.
Ben çoğunlukla ikici ele yöneldim. Önce Hornby seti için
ikinci el trafo aldım. Sonra berbat durumdaki “rail joiner” larını yenilemek
için sıfır Piko marka ray bağlantısı aldım. Hornby seti kendi rayları ile
çalışır duruma getirdim. Piko ray
bağlantısı Hornby ve Lima rayları bağlamak için biraz dar geldi ama pense ile
zorlayarak ve uçlarını genişleterek eklemeyi başardım. İkinci el bir buharlı tren
seti aldım. O da Lima marka. Bir de rayları yükselterek köprü yapmak için yine
ikinci el Lima marka ray yükseltme seti aldım ve
Aliexpress’ten karayolu
köprü seti aldım. Aliexpress’te de bazı güzel şeyler var ama öncelik değil. Bir
kere trenlerin ve rayların markalı olanları yok. Çin malı bazı garip ürünler
var. Onun dışında köprü, araba vs. gibi çevre ürünler alınabilir. Ya da alınabilirdi.
Artık Aliexpress ten bir şey alınca kapıda sizden ihracat vergisi alınıyor.
Ailexpres’ten aldığım bir şey de sokak aydınlatma lambaları
oldu.
Artık iki seti birleştirecek birini öbürünü üzerinden köprü
ile geçirebilecektim. Böylece iptidai yöntemler ile ilk dioramam ya da kurgum
için artık hazırdım.
Tabi yer sorunu olduğu için sabit bir kurgu olamayacaktı. Bu
yüzden de kurulup kaldırılabilecek portatif bir kurgu planladım kendimce….
Kurguyu tamamlamak için çevre yapılarına da ihtiyacım vardı.
En azından bir istasyon binası. Kartondan istasyon binası yaptım. Kibrit çöplerinden
pencere doğramalarını yaptım. Hobi boyası ile boyadım. Pencere camlarını asetat
ile yaptım. 1,5 volt led ampuller ile aydınlatma yaptım.
Karton istasyon |
Karton istasyon |
Araç yükleme istasyonu için otopark yaptım. Asfalt etkisi için siyah karton kullandım. Yol çizgileri için maskeleme bandı ile şeritler oluşturup beyaz boya işle boyadım. Eski, kullanılmayan el feneri gibi ıvır zıvırdan söktüğüm ledler ile çevre aydınlatması yaptım.
Lima ray yükseltme köprüsü |
Tabi bunlar günler sürdü. En sonun da ledleri kalem pillere bağlayarak trenlerin önüne de far gibi bir aydınlatma yaptım. Pilleri yük vagonlarına koyup kablolar ile lokolara uzatıp lokonun önüne ledleri şasi ile kaporta arasına sıkıştırarak sabitledim.
Kaportaya iliştirilmiş led ışık |
Küçük ahşap bloklar alıp, boyayıp, yapıştırarak köprü ayağı gibi parçaları imal ettim.
Tabi bunlar deneme yanılma yöntemiyle aklıma geldikçe
kalkıştığım işlerdi. 😊
Sonunda kurgumu tamamladım ve fotoğraflarını gördüğünüz ilk
“eserim” ortaya çıkmış oldu.
Elbette sonuçlardan memnun olsam da tam tatmin olmadım. Hobi
ve tren modelciliği satışları yapan siteleri inceledikçe önümde iki yol
olduğunu fark ettim.
Birincisi Faller gibi çevre yapıları üreten markaların
hazır çevre yapılarını sıfır veya ikinci el satın alacaktım, ya da kurguladığım
şeye göre kendim yapacaktım.
Ben ikinci yolu seçtim. 😊
Yolculuğumuz devam edecek.
Mart 2019
Yorumlar
Yorum Gönder